Egyre szívesebben közösködnek a magyarok
2014. szeptember 18. 11:43
Négy új állomást nyit a centrumban a hazai piac első CarSharing cége • A hazai felhasználók átlagosan 4 órát és 48 km-t autóznak • Egy közösségi autó 6-10 parkolóhely kiváltására alkalmas
2014. szeptember 18. Budapest – Négy új központi helyszínnel bővíti közösségi autópontjainak számát Magyarország első CarSharing vállalata, az Avalon CarSharing. A cég országos parkoló és átvevő pontok átadását is tervezi a közeljövőben – elsősorban a nagyobb vidéki városok vasútállomásainak közelében. Az Avalon rámutat: a cégek már a hazai közösségi autózás első évében felismerték a CarSharingben rejlő költség- és időhatékonysági lehetőségeket, de az utóbbi időszakban érezhetően nőtt a közösségi autózás iránt nyitott magánfelhasználók száma is.
Válaszul a megnövekedett felhasználói igényekre, Budapest VI. és VII. kerületében két-két állomással bővíti autópont hálózatát Magyarország piacvezető közösségi autózást szolgáltató vállalata, az Avalon CarSharing. A közösségi autózás lehetőségét hazánkban meghonosító cég azért döntött újabb belvárosi parkolóhelyek kialakítása mellett, mert - hasonlóan a nyugat-európai nagyvárosok lakosságához - leginkább az itt élők számára jár előnyökkel a CarSharing rendszer használata a saját tulajdonú autóval szemben.
A CarSharing ma már egy olyan innovatív, környezetbarát közösségi autóhasználatot jelent, ahol az autó akár félórás időtartamra is használható. Főként azoknak kínál jelentős költségmegtakarítást, akik leginkább párórás, városon belüli utakhoz keresnek autót, hiszen évi 8-10 ezer kilométer alatt olcsóbb, mint a saját autó, és rugalmasabb, mint a bérautó.
„Az európai példák azt bizonyítják, hogy a CarSharing rövid időn belül igen népszerű szolgáltatássá válik a környezettudatos és költségérzékeny nagyvárosi emberek körében. Azoknak a városi lakosoknak, akik autóikat nem mindennap használják hosszabb utakra, egyszerűen nem éri meg saját autót tartani, amennyiben az autó vételára mellett az elkerülhetetlen járulékos költségeket is figyelembe vesszük” – mutatott rá Sződi János, a 100%-osan magyar tulajdonban álló Avalon Car(e) Services Kft. ügyvezető igazgatója. Hozzátette: a közösségi autózás olyannyira bevált és hasznos megoldásnak számít világszerte, hogy 2014-ben bekerült a főváros új mobilitási koncepcióját tartalmazó Balázs Mór-tervbe.
A CarSharing előnyei nemcsak költségoldalon jelentkeznek, hanem környezetvédelmi szempontból sem elhanyagolhatóak, hiszen a rendszerekbe csak olyan új autók kerülhetnek, amelyek megfelelnek a legszigorúbb környezetvédelmi előírásoknak, ezért csökken a károsanyag-kibocsátás. Egy autót többen is használhatnak, így ez a rendszer 6-10 parkolóhely kiváltására is alkalmas, így csökkenthetőek a parkolási problémák és az azzal összefüggő „helykereső” autózás is. Nem elhanyagolható tény az sem, hogy a németországi tapasztalatok szerint a CarSharingre váltók drasztikusan csökkentik az autóval megtett kilométereik számát; a korábbi átlagos 5000 kilométeres futást 800-ra szorították le.
A hazai közösségi autózás első évének tapasztalatai
A szolgáltatás bevezetése óta a magyarok egyre lelkesebb CarSharing felhasználók: „Míg hazánkban átlagosan 4 óra 17 perces időtávra veszik igénybe a közösségi autókat, a fejlettebb piacokon kimutathatóan rövidebb, 2-2,5 óra az átlagos használati idő. A megtett kilométereket tekintve Magyarországon a magánemberek átlagban körülbelül 47,9 kilométert autóznak alkalmanként, ami közel duplája a nyugat-európai átlagnak, annak ellenére, hogy az óra- és kilométer díjszabásban nincsenek jelentős különbségek a magyar és például a német piac között. Az eltérés hátterében leginkább az áll, hogy a fejlettebb piacokon már tudatosabban és előre megtervezve, kevesebb ideig használják az autókat és rövidebb utakat tesznek meg velük” - fűzi hozzá az ügyvezető igazgató. Az Avalon adatai szerint a magán felhasználók átlagosan bruttó 6912 forintot fizetnek alkalmanként.
Azonban a céges és magán felhasználás közötti arány teljesen más képet mutat Magyarországon, mint a közösségi autózás szempontjából igen fejlettnek tekinthető nyugat-európai piacokon: ott az igénybevevők nagyjából fele-kétharmada magánszemély. Ezzel szemben Sződi János tapasztalatai szerint Magyarországon elsőként a vállalati érdeklődők jelentek meg, így nálunk a céges felhasználók aránya megközelíti a 70%-ot. A vállalati CarSharing népszerűségének oka, hogy az operatív lízinghez képest rugalmasabb, könnyebben felmondható konstrukcióban lehet autóhoz jutni.
Ugyanakkor jobban lefedi a felhasználási csúcsokat, ugyancsak német tapasztalatok szerint egy 10 járműves flottát már 5-6 autóval ki lehet váltani CarSharing rendszerben. Emellett lényegesen egyszerűbbé válik az adminisztráció azzal, hogy minden lehetséges felhasználó kap kártyát, illetve az autókat igény szerint vagy a nyilvános állomásokon, vagy a felhasználó saját telephelyén lehet felvenni.
További érdekesség, hogy a magyar céges felhasználók jelentősen hosszabb időre foglalnak és hosszabb utakat is tesznek meg, mint például a német kollégáik: a hazai átlag (6 óra 47 perc, illetve 83,7 kilométer) közel 50%-kal magasabb a németnél mind az időtartam, mind a megtett út hosszát illetően. A céges felhasználóknak az átlagos útjuk nettó 8871 forintba került az Avalon adatai szerint.
2014 szeptemberében az Avalon CarSharing a következő helyeken nyitja meg új autópontjait:
· VI. kerület: Opera Parkoló, Zichy Jenő u.9, illetve Weiner Parkoló, Weiner Leo u.16.
· VII. kerület: Holló Parkoló, Holló u.6, Akácfa Parkoló VII. Akácfa u.12-14.
Az idén ősszel átadott helyek érdekessége, hogy mindegyik fedett parkolóházban helyezkedik el, így a felhasználók komfortosabban vehetik igénybe a szolgáltatást.
Az AVALON CarSharingről:
Az Avalon CarSharing tulajdonosa, az Avalon Car(e) Services Kft. 1999-ben autókölcsönzéssel kezdte meg tevékenységét és ma már több mint száz gépjármű bérbeadását koordinálja, miközben ügyfeleik között egyaránt megtalálhatók bel- és külföldi cégek, magánszemélyek. A cégcsoport, amely 3 belföldi magánszemély tulajdonában áll 2002-ben nyitotta meg autószervizét, amellyel eleinte a tulajdonában lévő gépjárművek állapotát biztosította, de újabban a Bosch Car Service hálózat tagjaként a nemzetközi előírásoknak megfelelő színvonalon nyújtja szerviz-szolgáltatásait minden érdeklődőnek, illetve tartja karban a saját flottájának autóit. Az Avalon 2011-ben kötelezte el magát a CarSharing (közösségi autózás) koncepciója mellett, és elsőként az országban 2013 őszén indította el szolgáltatását Budapesten. A vállalat három fő üzletágában – Avalon Rent a Care, Avalon Bosch Car Service és Avalon CarSharing - ma már több mint harminc főt foglalkoztat. A hazánkban működő, független magyar autókölcsönzők között a TOP 3-ba sorolható cég árbevétele 2013-ban elérte a 310 millió forintot; 2014 februárjában pedig Sződi János ügyvezető igazgató átvehette a Magyar Autókölcsönzők Szövetsége (MAKSZ) „Év Autókölcsönzője 2013” díját.